پالادیم چیست

پالادیوم یا پالادیم از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است. نشانه کوتاه آن Pd و عدد اتمی آن ۴۶ است، و یکی از فلزات کمیاب است و به رنگ نقره‌ای و سفید می‌باشد. پالادیوم از فلزات گروه پلاتین است و در مقایسه با سایر فلزات این گروه کمترین چگالی و پائینترین نقطه ذوب را دارد. این فلز کمیاب بیشتر از معادن مس و نیکل بدست می‌آید.

تولید جهانی پالادیم از معادن در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۲۲ تن بوده و بیشتر آن برای تهیه مبدل‌های کاتالیست در صنعت خودروسازی استفاده شده‌است که گازهای سمی خروجی از اگزوز را به ترکیبات بی‌خطر یا کم‌خطر تبدیل می‌کنند. از این فلز در صنایع الکترونیک، پزشکی (مثل نوارهای تست قند خون)، دندانپزشکی، تلخیص هیدروژن، صنایع شیمیایی، هواپیماسازی و جواهرسازی (مثل تولید طلای سفید) نیز استفاده می‌شود. این فلز همچنین نقش مهمی در تولید نوعی از سلول‌های خورشیدی دارد که هیدروژن و اکسیژن را ترکیب کرده تا الکتریسیته، گرما و آب تولید کنند.

پالادیم یکی از گرانترین فلزات دنیاست و قیمت هر اونس آن در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۰۰ دلار (نزدیک به ۳۰ هزار دلار برای هر کیلوگرم) بوده‌است. بیشتر پالادیم دنیا در دو کشور روسیه و آفریقای جنوبی تولید می‌شود ضمن اینکه بازیافت محصولات حاوی پالادیم نیز به ویژه مبدل‌های کاتالیست یکی از منابع عمده تولید این فلز است.

کاربردهای پالادیوم

پالادیوم، کاتالیزورهای خوبی را شکل داده، مخصوصاً در عمل تصفیه نفت، سرعت هیدروژن‌گیری و هیدروژن‌زدایی (Hydrogenation and Dehydrogenation) را زیاد می‌کند. همچنین آلیاژ آن، در جواهرسازی استفاده می‌شود.

طلای سفید، آلیاژی از طلا بوده که با اضافه کردن پالادیوم، رنگ خود را از دست می‌دهد.

پالادیوم نیز همانند طلا می‌تواند به ورقه‌های نازک تبدیل شود.

هیدروژن به‌راحتی در پالادیوم گرم شده منتشر می‌شود که در خالص‌سازی گازها کاربرد دارد.

در تجهیزات و سیستم‌های سوییچینگ مخابراتی از پالادیوم استفاده می‌شود.

پالادیوم همچنین در دندانپزشکی، ساعت سازی و ساخت ابزار جراحی و اتصالات الکتریکی کاربرد دارد.

ترکیبات پالادیم تولیدی پارسیان مرک

برمید پالادیم  PdBr2

برمید پالادیم به عنوان منبع پیش کاتالیزور (۰)Pd در واکنشهای مختلف استفاده شده است. همچنین به عنوان کاتالیزور برای واکنش کربنیل دار کردن جفت شده Heck از آرویل برومید و وینیل اترها به کار می­رود.

یدید پالادیم  PdI2

یدید پالادیم در سنتزهای آلی و آلی فلزی به عنوان کاتالیزور به کار می­رود.

سیانید پالادیم  Pd(CN)2

در سنتزهای آلی، سیانید پالادیم در سنتز الفین سیانیدها از الفین­ها استفاده می شود و همچنین به عنوان کاتالیزور در واکنش محل گزینی انتخابی بین سیانوتری متیل سیلان و اکسیران­ها به کار می­رود. از این  ترکیب در آبکاری پالادیم استفاده می­شود.

هیدروکسید پالادیم  Pd(OH)2

از این ترکیب به عنوان کاتالیست برای هیدروژن زدایی گروه­های بنزیل و اپوکسیدها؛ برای کاهش ترکیبات نیترو به آمین­ها و به عنوان یک هیدروژن زدا استفاده می شود. همچنین برای حلقه گشایی حلقه­ی بنزن به کار می­رود.

خرید ترکیبات پالادیم

مشتریان پارسیان مرک میتوانند ترکیبات پالادیم تولیدی را از طریق تماس با شماره های مرکز پارسیان مرک موجود در انتهای صفحه و یا شماره تلفن همراه مدیریت فروش  ( ۰۹۱۵۵۲۴۶۶۲۷ ) خریداری و سفارشات خود را ثبت نمایند.